صفحه اصلی > سلامتی : علت بیدار شدن مکرر از خواب در شب

علت بیدار شدن مکرر از خواب در شب

دلایل بیدار شدن از خوابی به صورت مکرر

چرا مدام از خواب بیدار میشوم؟

فرض کنید ساعت 2 یا 3 بامداد است و در حال خواب هستید؛ ولیکن ناگهان به هر دلیلی از خواب میپرید و بیدار میشوید. در اول شاید این مشکل بسیار سطحی و عادی باشد ولی در صورت تکرار مکرر این مشکل ممکن است مشکلاتی مانند استرس، آپنه و … در این موضوع نقش مهمی ایفا کنند. البته این موضوع در طولانی مدت میتواند تاثیرات مخربی بر روی برنامه روزانه و نحوه زندگی‌تان داشته باشد زیرا عدم نداشتن خواب کافی در طول شب میتواند باعث بروز مشکلات روانی و جسمانی شود.

اما اکثر کسانی که در حال خواندن این مطلب هستند با معضل کم خوابی که علت اصلی آن بیدار شدن مکرر از خواب است، مواجه شدند و یا خاطره‌ای تلخ از این اتفاق در گذشته داشتند. اما در این مقاله قصد داریم به تمامی دلایل و راه حل‌های این مشکل بپردازیم تا بتوانید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنید و اگر نیاز شد به دکتر مراجعه کنید.

اظطراب و استرس!

اظطراب و استرس یکی از اصلی‌ترین دلایل بیدار شدن مکرر از خواب است زیرا زمانی که شما با آرامش ذهنی به تخت خواب خود نروید، امکان دارد اتفاقات ناگواری مانند کابوس، بختک و ترس به سراغ‌تان بیاید تا در نهایت باعث بیدار شدن تند تند شما از خواب شود.

همچنین بعضی از افراد در هنگام خواب دچار حملات پانیک میشوند که منشاء اصلی آن اظطراب و استرس خواهد بود؛ در این صورت شما برای درمان اظطراب و استرس خود میتوانید از راه حل‌های خانگی استفاده کنید و یا به دکتر روانشناس مراجعه کنید تا در برطرف شدن این مشکل به شما کمک کند.

اظطراب و استرس یکی از دلایل بیدار شدن از خواب

دمای نامناسب اتاق یا روشن بودن چراغ

اگر دمای اتاق بسیار سرد و یا بسیار گرم باشد، امکان افزایش بروز این مشکل وجود خواهد داشت؛ برای مثال اکثر ما زمانی که اتاق گرم است و پتو را روی خود میکشیم، ناگهان از خواب میپریم و خودمان را عرق کرده در زیر پتو میبینیم. بنابر‌این این مشکل در دمای پایین و یا سرد هم تاثیر زیادی دارد و همچنین روشن بودن چراغ یا روشن کردن آن توسط کس دیگری میتواند باعث از خواب پریدن ما شود.

بیماری آپنه خواب

این بیماری یکی دیگر از دلایل رایج و اصلی در بی‌خوابی ما است زیرا هنگامی که شخصی با این مشکل مواجه میشود، دچار نفس تنگی‌ای خواهد شد که با هر بار تنفس امکان بیدار شدن او وجود خواهد داشت، همچنین آپنه میتواند هر چند دقیقه یکبار باعث ایجاد وقفه تنفسی که در نهایت منجر به بیدار شدن او از خواب شود.

سندروم دست – پای بی‌قرار

کسانی که ناگهان از خواب بیدار میشوند و احساس میکنند که پای‌شان پرت میشود و یا لیز میخورد، به احتمال زیاد مبتلا به سندروم پای بی‌قرار هستند. همچنین این موضوع در سندروم دست بی‌قرار هم صدق میشود یعنی اگر ناگهان دست شما به سمتی پرت شود و یا باعث حرکت کردن شما شود، به احتمال زیاد از خواب بیدار میشوید.

سرفه‌های خشک

اگر به هر دلیلی سرما خورده باشید و در طول بیماری خود از خوردن غذای چرب و تند پرهیز نکنید، امکان ایجاد سرفه‌های خشک پس از بیماری وجود خواهد داشت. سرفه‌های خشک معمولا سرفه‌هایی هستند که بر اثر نفس تنگی یا کمبود تنفس به وجود می‌آیند و در شب بیشتر خواهند شد.

البته کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند آسم باشند هم دچار سرفه‌های خشک میشوند.

پرخوری یا گرسنه خوابیدن

فرض کنید ساعت 21:00 شام را میل کردید و ساعت 22:00 به تخت خواب رفتید و در همین حین به دلیل خوشمزه بودن غذا، بیش از حد پرخوری کردید. همینطور شاید پس از گذشت 24 ساعت هیچ چیزی نخوردید و با شکم گرسنه اقدام به خوابیدن کردید که هر دو میتوانند یک نتیجه یعنی از خواب پریدن را به شما ارائه کنند.

داشتن بیماری‌های وخیم

بیماری‌های وخیمی مانند سرطان پروستات هم میتواند یکی از دلایل بیدار شدن مکرر از خواب باشد، زیرا زمانی که با این بیماری دست و پنجه نرم میکنید، نمیتوانید ادرار خود را کنترل کنید و باید در طول یک مدت زمان کوتاه چند بار به سرویس بهداشتی مراجعه کنید.

پر‌کاری غده تیروئید هم میتواند باعث ترشح هورمون تیروکسین در بدن شود که به مرور زمان اثراتی مخربی مانند بیدار شدن از خواب، عرق کردن در خواب، بالا رفتن ضربان قلب و کم خوابی شود. بنابر‌این میتوانید آزمایش تیروئید را انجام دهید تا از نداشتن این بیماری مطمعن شوید.

بیماری آپنه

شب ادراری

در محتوای این مطلب گفتیم که یکی از دلایل اصلی برای از خواب پریدن میتواند دستشویی رفتن باشد، زیرا وقتی این موضوع به مغز اطلاع داده میشود سریعا بیدار میشویم ولی اگر خواب سنگینی داشته باشیم و یا دچار بیماری شب ادراری شده باشیم، امکان دارد این موضوع را نفهمیم و با یک هشدار دیگر مانند از دست رفتن ادرار بیدار شویم.

کابوسی به نام بختک

بختک هم یکی از اصطلاحاتی است که مانع از خوابیدن ما میشود و معمولا باعث بی‌خوابی و ترسیدن ما در هنگام خواب میشود. در این مطلب قصد نداریم که به واقعی یا غیر واقعی بودن بختک اشاره کنیم، تنها قصد داریم بگوییم که اگر در هنگام خواب کابوس یا به اصطلاح خواب بدی ببینید، امکان از خواب پریدن یا بیدار شدن شما بسیار بیشتر است.

خلاصه نهایی مطلب

در این مطلب سعی کردیم به تمامی دلایل مهم بیدار شدن مکرر از خواب بپردازیم تا اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید، بتوانید راه حل مربوطه را بیابید و فکری برای برطرف کردن آن کنید. لطفا از انجام راه حل‌های خود سرانه و مضر خودداری کنید و اگر سعی میکنید مشکل‌تان نیاز به یک دکتر متخصص دارد حتما به یک مرجع معتبر مراجعه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید